قال رسول الله صلی الله علیه و آله:بئس العبد القاذورة.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: بد بنده ای است,بنده کثیف و لا قید.
«الکافی،ج 6،ص 439»
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
کسى که نادانى کند واگذاشته شود(و مردم او را واگذارند).
غررالحکم،باب جهل
رسول اکرم (صلى الله علیه و آله وسلم) فرمودند:
یا مَعشَرَ شَبابِ قُرَیشٍ اِحفَظوا فُروجَـکُم،اَلا مَن حَفِظَ فَرجَهُ فَلَهُ الجَنَّةُ؛
اى جوانان قریش! پاک دامنى پیشه کنید.
بدانید هر کس خود را در برابر شهوت حفظ کند،بهشت از آنِ اوست.
(المعجم الأوسط،ج7،ص 61)
امام على علیه السلام :
خُلُوُّ الْقَلْبِ مِنَ التَّقْوى یَمْلَؤُهُ مِنْ فِتَنِ الدُّنْیا؛
دلى که از تقوا خالى باشد، فتنههاى دنیا آن را پُر کند.
غررالحکم،ح 5078
رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلم) می فرمایند:
من احیی لیلة العید لم یمت قلبه یوم یموت القلوب؛
هرکه شب عید را شب زندهداری کند روزی که دلها
میمیرند او دل نمیمیرد.
وسائل /5/ 139
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
هر آینه بلا به بنده نزدیک میگرد د،آن گاه بنده از خدا عافیت
می خواهد و خــدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند.
و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.
(کنز العمال:ج 2 ص 76 ح 3208 )
قال الامام الرّضا علیه السّلام:فَلَو لَمْ یَجِبْ مَعْرِفَتُهُ و طاعَتُهُ لَمْ یَکُنْ لهم فی مَجِئُی الرَّسولِ مَنْفَعَةٍ وَ لا سَدُّ حاجَةٍ ... .
امام رضا علیه السّلام فرمودند:
اگر شناخت پیامبر و اطاعت از او بر مردم واجب نبود،آمدن پیامبر برای آنها حاصلی نداشت و مشکلی را حل نمیکرد و فرستادن رسول کار بیهوده ای بود و این کار از صانع حکیم بدور است.
«بحار الانوار،ج11،ص 40»
امام هادى علیهالسلام :
[اَلْمُؤْمِنُ] یُحْسِنُ وَیَبْکی کَما أَنَّ الْمُنافِقُ یُسیىءُ وَ یَضْحَکُ؛
مؤمن خوبى میکند و میگرید،ولى منافق بدى مىکند و مى خندد.
مکارم الأخلاق، ص389.
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أفضل الإیمان الصّبر و السّماحه؛
بهترین خصال ایمان صبر و گذشت است.
نهج الفصاحه
------------------------------------------------------------------------------------------------------
مِن کتابِ علی علیه السلام إلی زیاد: فدَعِ الإسراَف مُقتصداً و اذکُرْ فِی الْیَوم غداً و أمسِک مِن المال بقدر ضرورتک و قَدِّم الفَضلَ لَیوم حاجتک.
حضرت علی علیه السلام در نامهای که برای زیاد نوشت،فرمودند:از اسراف بپرهیز و میانهروی را برگزین و از امروز به فکر فردا باش و به اندازه نیازمندی خود از مال (دنیا) نگهدار و زیادی آن را برای روز نیازمندیت (آخرت) پیش فرست.
«نهج البلاغه،نامه 21»
قال الامام الکاظم علیه السلام:ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا و قد قسمه و أعطی کل ذی حق حقه الخاصة و العامة و الفقرآء و المساکین و کل صنف من صنوف الناس... .
امام کاظم علیه السلام فرمودند:همانا خدا،تمامی مال ها را تقسیم کرده و حق هر مستحق را از خاصه و عامه و فقیر و مسکین و اصناف دیگر مردم را،به آنها داده است.سپس فرمودند:اگر در میان مردم عدالت حکمفرما باشد،همه،بی نیاز شوند و باز فرمودند:عدالت،از عسل شیرین تر است و عدالت را پیشه نکند،جز کسی که عدالت را خوب بداند.
«الکافی،ج 2،ص 495»
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا أصبح ابن آدم فإنّ الأعضاء کلّها تکفّر اللّسان فتقول اتّق اللَّه فینا فإنّما نحن بک فإن استقمت استقمنا و إن اعوججت اعوججنا؛
وقتى صبح فرا رسد همه اعضاى تن در مقابل زبان تعظیم کنند و گویند در باره ما از خدا بترس زیرا صلاح کار ما بتو وابسته است،اگر به استقامت گرائیدى ما نیز به استقامت گرائیم و اگر به کجى متمایل شدى ما نیز کج شویم.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
فرغ إلى ابن آدم من أربع الخلق و الخلق و الرّزق و الأجل؛
چهار چیز آدمیزاد:صورت و سیرت و روزى و مرگ وى از پیش معین است.
نهج الفصاحه
تَقاضى عَلِىٌّ وَفاطِمَةُ اِلى رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وآله فِى الْخِدْمَةِ،فَقَضى عَلى فاطِمَةَ علیه االسلام بِخِدْمَتِها مادُونَ الْبابِ وَقَضى عَلى عَلِىٍّ علیهالسلام بِما خَلْفَهُ...فَقالَتْ فَاَطِمَةُ علیهاالسلام:فَلایَعْلَمُ ما دَخَلَنى مِنَ السُّرُورِ اِلاَّ اللّهُ بِاِکْفائى رَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وآله تَحَمُّلَ اَرْقابِ الرِّجالِ؛
امام على و حضرت فاطمه(علیهماالسلام) از پیامبر خواستند تا در تقسیم امور خانواده بین آن دو قضاوت کند،پیامبراکرم(صلى الله علیه و آله) نیز کارهاى مربوط به درون خانه را براى فاطمه (علیه االسلام)و کارهاى بیرون خانه را براى على(علیه السلام)تعیین کرد.حضرت فاطمه زهرا (علیه االسلام) فرمودند:جز خدا کسى نمىداند که من چقدر از این تقسیم خوشحال شدم زیرا از شانه به شانه شدن با مردان بیگانه نجات یافتم و مشکل برخورد با مردان نامحرم از دوشم برداشته شد.
[وسائل ج 14: 123 ح25341]
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
کان لأمى فاطمة (سلام الله علیها) صلاة تصلیها علمها جبرئیل،رکعتان تقرء فى الأولى:الحمد مرة و:انا انزلناه فى لیلة القدر،مأة مرة و فى الثانیة:الحمد مرة،و مأة مرة:قل هو الله احد،فاذا سلمت سبحت تسبیح الطاهرة(علیه السلام).
مادر ما فاطمه (سلام الله علیها) همواره دو رکعت نماز میخواند که جبرئیل به او آموخته بود،در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را مى خوانى،و پس از سلام نماز.تسبیحات حضرتش را نیز مى گویى.
جمال الاسبوع: 173
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحیاء هو الدّین کلّه؛
حیا تمام دین است.
نهج الفصاحه
امام محمد باقر (علیه السلام)فرمودند:
ایمان،اقرار با عمل است،و اسلام ،اقرار بدون عمل است.
تحفالعقول،ص 307
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: البُخلُ أذمُّ الأخلاق.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:بخل،مذموم ترین خلق و خوی است.
«بحارالانوار،ج 69،ص 199»
امام صادق(سلام الله علیه):
العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ؛
کسى که زمان خود را بشناسد،آماج اشتباهات قرار نگیرد.
الکافی:ج1،ص27،ح 29
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
امام علی (علیه السلام ) می فرمایند:
اجابة المؤذن یزید فی الرزق؛
اجابت دعوت اذان گو،سبب افزایش روزی می شود.
بحارالانوار،ج84 ص177
امام علی(علیه السلام) فرمودند:
خالِف مَن خالَفَ الحَقَّ اِلى غَیرِهِ،وَ دَعهُ وَ ما رَضِىَ لِنَفسِهِ؛
با کسى که از حق به غیر حق روى آورده،مخالفت کن،و او را با آنچه به آن خشنود است، واگذار.
غرر الحکم و درر الکلم،حدیث5057
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
امام على (علیهالسلام ) فرمودند:
اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛
مردم،به دولتمردان خود شبیه ترند تا به پدرانشان.
تحف العقول،ص208.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
خیر النّاس من طال عمره و حسن عمله و شرّ النّاس من طال عمره و ساء عمله؛
بهترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش نیک باشد و بدترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش بد باشد.
نهج الفصاحه
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
امام على (علیه السلام) فرمودند:
خَیْرُ النّاسِ مَنْ کافى عَلَى الْقَبیحِ بِالْجَمیلِ؛
بهترین مردم کسى است که در برابر بدى،خوبى نماید.
غررالحکم،ج4،ص 178،ح 5750
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
خیر النّاس من طال عمره و حسن عمله و شرّ النّاس من طال عمره و ساء عمله؛
بهترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش نیک باشد و بدترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش بد باشد.
نهج الفصاحه
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
خیر النّاس من طال عمره و حسن عمله و شرّ النّاس من طال عمره و ساء عمله؛
بهترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش نیک باشد و بدترین مردم کسى است که عمرش دراز و رفتارش بد باشد.
نهج الفصاحه
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
هر کس حسدش بسیار شد درد و رنجش بسیار باشد.
غرر الحکم،باب حسد
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
العرف ینقطع فیما بین النّاس و لا ینقطع فیما بین اللَّه و بین من فعله؛
نکوئى میان مردم فراموش مى شود اما میان خدا و عامل نیکى فراموش نمی شود.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحلیم سیّد فی الدّنیا و سیّد فی الآخره؛
بردبار در دنیا و آخرت بزرگوار است.
نهج الفصاحه
رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم:
نِعمَتانِ مَفتونٌ فیهِما کَثیرٌ مِن النّاسِ :الفَراغُ والصِّحَّةُ.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم:
دو نعمت است که بسیارى از مردم در آنها آزموده مى شوند
(یا به سبب آنها به گمراهى و فساد مى افتند):فراغت و تندرستى.
الخصال:35/7
قال الامام علی علیه السلام: عَمَلُ الجاهِلِ وَبَالٌ وَ عِلْمُهُ ضَلالٌ.
امام علی علیه السلام فرمودند:کار نادان ورز و وبال است و دانش او مایه گمراهی.
«غرر الحکم،ح 6327»
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
من ردّ عن عرض أخیه ردّ اللَّه عن وجهه النّار؛
هر که از آبروى برادر خویش دفاع کند خدا آتش را از چهره وى باز دارد.
نهج الفصاحه
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 926
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1